Site Loader
ul. Cieszyńska 8/7, 43-300 Bielsko-Biała

W dniu 15.11.2023r. wchodzą ważne zmiany w prawie spadkowym m.in w zakresie dziedziczenia przez małoletnich.

Dotychczas- w sytuacji kiedy rodzice małoletniego sami odrzucali spadek po zmarłym członku rodziny- chcąc zrobić to samo w imieniu swojego dziecka, musieli wystąpić do sądu rodzinnego o wyrażenie przez ten organ zgody na odrzucenie spadku przez dziecko, gdyż sami nie mieli takich uprawnień.

Rozwiązanie to było problematyczne- długotrwałe i kosztowne. Niestety, bardzo często dochodziło do sytuacji, że rodzice albo zapominali o tym, że muszą wystąpić do Sądu rodzinnego o wyrażenie zgody na odrzucenie spadku w imieniu dziecka albo myśleli, że skoro sami spadek odrzucili- to nie muszą tego robić za dziecko.

Od 15.11.2023r. wchodzi zmiana polegająca na tym, że w sytuacji kiedy rodzic sam odrzuca spadek- to nie musi już występować do sądu rodzinnego o wyrażenie zgody na odrzucenie spadku w imieniu dziecka. Obecnie wystarczające będzie po prostu to, że rodzic po prostu sam spadek odrzuci a następnie zrobi to również w imieniu dziecka przed Sądem albo notariuszem.
KLUCZOWE JEST TEŻ TO, ŻE CHOĆ PREPIS TEN BĘDZIE OBOWIĄZYWAŁ OD 15.11.2023R. TO MA ON ZASTOSOWANIE DO SPRAW- KTÓRE JUŻ SIĘ TOCZĄ

wyciąg z przepisów

1. Kodeks rodzinny i opiekuńczy

Art. 101 [Zarząd majątkiem dziecka]

§ 1. Rodzice obowiązani są sprawować z należytą starannością zarząd majątkiem dziecka pozostającego pod ich władzą rodzicielską.

§ 2. Zarząd sprawowany przez rodziców nie obejmuje zarobku dziecka ani przedmiotów oddanych mu do swobodnego użytku.

§ 3. Rodzice nie mogą bez zezwolenia sądu opiekuńczego dokonywać czynności przekraczających zakres zwykłego zarządu ani wyrażać zgody na dokonywanie takich czynności przez dziecko.

§ 4.Jeżeli dziecko jest powołane do dziedziczenia wskutek uprzedniego odrzucenia spadku przez rodzica, to czynność polegająca na odrzuceniu spadku w imieniu dziecka przez rodzica, któremu w tym zakresie przysługuje władza rodzicielska, gdy jest dokonywana za zgodą drugiego z rodziców, któremu również w tym zakresie przysługuje władza rodzicielska, albo gdy jest dokonywana wspólnie, nie wymaga zezwolenia sądu opiekuńczego albo, w przypadkach wskazanych w art. 6401 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania cywilnego, sądu spadku – jeżeli spadek odrzucają inni zstępni rodziców tego dziecka. W braku porozumienia rodziców stosuje się przepis § 3.

2. Kodeks cywilny

Art. 1015 [Termin oświadczenia; skutki milczenia]

§ 1. Oświadczenie o przyjęciu lub o odrzuceniu spadku może być złożone w ciągu sześciu miesięcy od dnia, w którym spadkobierca dowiedział się o tytule swego powołania.

§ 11.11) Do zachowania terminu, o którym mowa w § 1, wystarcza złożenie przed jego upływem wniosku do sądu o odebranie oświadczenia o przyjęciu lub o odrzuceniu spadku.

§ 12.12) Jeżeli złożenie oświadczenia o przyjęciu lub o odrzuceniu spadku wymaga zezwolenia sądu, bieg terminu do złożenia oświadczenia ulega zawieszeniu na czas trwania postępowania sądowego w tym przedmiocie.

§ 2. Brak oświadczenia spadkobiercy w terminie określonym w § 1 jest jednoznaczny z przyjęciem spadku z dobrodziejstwem inwentarza.

Post Author: rkozka