W dniu 20 maja 2021r. wchodzą w życie nowe przepisy regulujące status hulajnóg elektrycznych, urządzeń transportu osobistego i urządzeń wspomagających ruch oraz zasady korzystania z tych urządzeń w ruchu drogowym. Przepisy te są odpowiedzią na zwiększone w ostatnim czasie wykorzystywanie tego typu urządzeń w ruchu drogowym, zagrożenia z tego wynikające oraz brak jakichkolwiek wcześniejszych regulacji w tym zakresie.
Pierwszą ważną zmianą jest wprowadzenie definicji ustawowej hulajnogi elektrycznej oraz urządzenia transportu osobistego. Za hulajnogę elektryczną uważa się pojazd napędzany elektrycznie, dwuosiowy, z kierownicą, bez siedzenia i pedałów, konstrukcyjnie przeznaczony do poruszania się wyłącznie przez kierującego znajdującego się na tym pojeździe zaś urządzenie transportu osobistego stanowi pojazd napędzany elektrycznie, z wyłączeniem hulajnogi elektrycznej, bez siedzenia i pedałów, konstrukcyjnie przeznaczony do poruszania się wyłącznie przez kierującego znajdującego się na tym pojeździe czyli wszelkie deskorolki elektryczne i inne elektryczne środki służące do przemieszczania się.
Ustawa wprowadza również limit prędkości dla hulajnóg elektrycznych oraz innych urządzeń transportu osobistego. Maksymalna dopuszczalna prędkość z jaką można się będzie poruszać to 20 km/h.
Ustawodawca postanowił uregulować również gdzie w ogóle można poruszać się hulajnogami elektrycznymi. Zgodnie z ustawą przyjęto, że kierujący hulajnogą elektryczną powinien poruszać się po drogach rowerowych lub w przypadku ich braku po pasie drogi przeznaczonym dla rowerów. W sytuacji braku takiego pasa czy ścieżki rowerowej, kierujący hulajnogą elektryczną winien poruszać się po drodze, jednak tylko, kiedy dopuszczalny limit prędkości na niej, nie przekracza 30 km/h. W praktyce takich miejsc jest stosunkowo mało w związku z czym, w przypadku, kiedy limit prędkości na drodze jest wyższy niż 30 km/h, kierujący hulajnogą może poruszać się po chodniku z zachowaniem następujących zasad:
-prędkość prędkość poruszania hulajnogi nie może być wyższa niż prędkość przechodniów,
-kierujący zobowiązany jest do zachowania szczególnej ostrożności (czyli takiej jak kierowca np. w obrębie przejścia dla pieszych)
-każdorazowo ustąpić pierwszeństwa pieszemu nie utrudniać ruchu pieszych,
-obowiązuje bezoględny zakaz przejeżdżania przez przejście dla pieszych (podobnie jak w przypadku rowerów- należy je przeprowadzać przez przejście)
-obowiązuje bezwzględny zakaz przewożenia innych osób, zwierząt czy ładunków,
Istotnym jest to, że jeżeli na drodze ograniczenie prędkości określono do 30 km/h ale istnieje droga rowerowa, to mamy poruszać się po drodze.
W przypadku np. deskorolek elektrycznych obowiązują odmienne uregulowania dotyczące miejsc po których należy się poruszać. W tym zakresie obowiązuje bezwzględny zakaz poruszania się po drodze (niezależnie od dopuszczalnego na niej limitu prędkości). Kierujący takim urządzeniem powinien poruszać się po drodze dla rowerów lub wyjątkowo po chodniku z zastrzeżeniami określonymi dla hulajnóg elektrycznych.
A kto w ogóle może kierować hulajnogą elektryczną ?
- osoby, które ukończyły 18 rok życia,
- osoby, pomiędzy 10 a 18 rokiem życia jeśli posiadają kartę rowerową lub prawo jazdy odpowiedniej kategorii,
- osoby do 10 roku życia nie mogą korzystać z tego typu urządzeń na drogach publicznych za wyjątkiem strefy zamieszkania pod opieką dorosłych,
Ważne jest również, ze wprowadzono zakaz poruszania się tego typu urządzeniami będąc pod wpływem alkoholu!
Nowe zmiany w tym zakresie powinny nieco “ucywilizować” wykorzystywanie tego typu urządzeń w ruchu drogowym i zwiększyć bezpieczeństwo kierujących hulajnogami a przede wszystkim samych pieszych. Należy pamiętać o tym, że dochodzenie roszczeń wynikających z wypadków powinno stać się nieco ułatwione.
Jak będzie wyglądało stosowanie tych przepisów w praktyce? Czas pokaże.
Adwokat Rafał Kózka